• NL gratis verzonden vanaf € 150,- | boven € 50,- verzendkosten € 4,95 | boven € 95,- verzendkosten € 2,95

Je weerstand verhogen

1024 697 Marianne Draaijer

We zijn allemaal wel eens ziek. Dit heeft een functie voor het lichaam, namelijk het opbouwen van je immuunsysteem. Toch kan vaak ziek zijn vervelend worden en is het fijn om een iets sterkere weerstand te creëren, zodat jij niet elke hoest of griep direct oppakt. Vanuit de wikkeltherapie zijn er een aantal mogelijkheden om je weerstand een boost te geven!

Eerst een paar bekende adviezen:

  • Zorg voor voldoende frisse lucht
  • Drink genoeg, met name gezuiverd water en kruidenthee
  • Zorg voor warme voeten
  • Eet voldoende (biologische) groenten en fruit

Wat kan nog meer helpen om je weerstand op te bouwen? Hier een aantal aanraders op een rijtje, vul het gerust aan!

Watertherapie

Vanuit de watertherapie van Sebastian Kneipp is de wikkeltherapie ontstaan. Water is een belangrijk onderdeel voor het opbouwen van de afweer. Niet alleen om te drinken, maar ook door contact te maken met water. Warm, koud of een afwisseling daarvan. Dit activeert je lichaam en zorgt voor een betere doorbloeding. De uitgebreide “waterlessen” kan je hier vinden.

Supplementen

Gezond eten is belangrijk, maar helaas komen we dan niet aan alle nodige vitaminen, mineralen en spoorelementen. Dit komt omdat de grond waarin groente of fruit groeit niet meer zo vruchtbaar is en je verse producten zijn veelal bespoten. Hierdoor gaan voedingsstoffen verloren. Door alle verontreinigingen in het dagelijks leven kunnen we simpelweg ook wel iets extra’s gebruiken. Dan kies je voor zuivere (lees: geen e-nummers of suikers) supplementen. Voor het opbouwen van je weerstand kan je denken aan vitamine C en zink. Maar ook vitamine D is een zinvolle toevoeging. Een orthomoleculair therapeut of arts heeft hier zijn of haar werk van gemaakt en kijkt wat er bij jou past qua suppletie en dosering, raadpleeg deze specialisten gerust! Bijvoorbeeld via www.mbog.nl.

Sociale contacten

Mensen met weinig sociale contacten zijn vaak eenzaam en dit kan zich uiten in gezondheidsklachten. Zorg daarom voor een paar goede vrienden om je heen. Je kunt ook kijken wie er eenzaam is en daar af en toe eens een kop thee gaan drinken.

Kom in beweging!

We zitten (te)veel in deze maatschappij. Op een paar mensen na met een actieve job. Het gros van de mensen beweegt te weinig wat een negatieve invloed kan hebben op de gezondheid! Om je weerstand op te bouwen en positiever in het leven te staan is regelmatig sporten een aanrader. Daarbij kan het helpen tegen stress en slapeloosheid.

Rust voldoende

Slapen en ontspannen is broodnodig voor het lichaam om te herstellen van een drukke dag, zodat het weer kan aansterken en aanvallen van virussen tegen kan houden. Met weinig slaap ben je sneller vatbaar.

 

Het belangrijkste is om bovengenoemde punten te combineren, slechts één optimaliseren zal geen effect hebben.

 

Aan welke punten kan jij nog werken voor een betere weerstand? Laat het ons hieronder weten!

 

Warme groet,

Marianne Draaijer

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.